PomPom kalandjai azaz around the world by motorhom

Lakóautóval a világban

A napfény városában

2023. szeptember 06. 18:56 - GigiT

Grado csupa szépség, báj és történelem.

Amikor Attila hun király seregei betörtek Észak-Olaszországba, a lakosság egy része Gradoba menekül. Bizony, bizony nem hiába az egyik nagy szerelem az ókori kikötőváros.

Már többedszer nyaraltunk a „Nap szigetén”, de a kempingezést első alkalommal próbáltuk ki. A pitchup.com oldalán találtunk rá a Punta Spin kempingre és 13 napot töltöttünk egy tengerre néző parcellán. Mint mindig, most is előre lefoglaltuk a helyet és kérésünk a tenger közelsége volt. A kicsit árnyékos, kicsit napos parcellához mindig érkezett finom tengeri szellő.

Grado tengerpartja szó szerint baba barát, mert a víz sekélysége miatt az apróságokat is nyugodt szívvel viheti a szülő pancsolni. Aki viszont úszásra vagy SUP-ozásra vágyik, a délutáni órákban dagály idején indulhat neki a nyílt tengernek. A partról egy közel 200 m-es móló vezet a tengerbe, aminek a végén már derékig ér a víz. Itt egy vízi ösvény van kialakítva, mint ha egy járdán sétálnánk, de a beton helyett puha homok, járdaszegély helyett pedig tengeri pázsitfű mutatja az utat. Kisebb nagyobb kanyarok után egy homokdűnéhez érünk, ahol lehet napozni, homokvárat építeni, körülötte pedig a csillogó, tiszta tenger. Akár egy vizi ország, ahol a távoli látóhatáron dereng a szárazföld, talpad alatt a puha homok, körülötted megannyi kagyló, így a kagylógyűjtők paradicsomának is mondhatnám. Mi több alkalommal SUP-pal indultunk neki a homokdűnéig, ami nem mondom jó kis kargyakorlat.

Mivel hajnali pacsirta vagyok, a reggeli apályra is kíváncsi voltam. Először nem akartam hinni a szememnek, hisz a víz szó szerint eltűnt és helyette a zöld tengeri növények vették át az uralmat. Mivel Grado és környéke is természetvédelmi terület, számos madárfaj talál magának élelmet és költőhelyet itt. Ameddig a szem ellát, mint ha egy zöld legelőn sétáltam volna.

A kempingtől minden néhány km távolságra van, így 6 m-es bringa út után eljutunk a belvárosba, azaz az óvárosba. Grado központjában a Szent Eufemia Bazilika áll, majd ahogy megyünk keleti irányba a part felé, eljutunk a Basilica della Corte romjaihoz. A Condomino Fortino-t elhagyva kiérünk a partra, ahol a tengert, a szabad strandot sziklákon át lépcsősoron lehet megközelíteni. Itt a kék tenger az éggel összeér.

Mivel férjem szerint a lányommal együtt múzeumbogarak vagyunk és szenvedélyem a történelem, egy napunkat Aquielianak szántuk. Bringával nem kis távolság, 17 km a kempingtől a Basilica di Santa Maria Assunta. Gradot elhagyva egy hosszú hídon (4,7 km) jutunk el a túlpartra, azaz Aquieliaba. Kerékpározás közben a lagúna látványa lenyűgöző és annyira a fáradtságot sem érezzük. Ám a hidat elhagyva az út utolsó szakaszán mezőn vezet keresztül a kerékpárút, ahol a kukorica földön közel 40 fok volt a hőmérséklet.

A városba érkezve nyomban feltűnik előttünk a Bazilika, ahol kombinált jeggyel bejárhatjuk a teljes múzeumot a templommal és ásatásokkal együtt.

Aquileia a borostyánút déli végállomása és mivel szombathelyi vagyok büszkén mondhatom, hogy egykor idáig szállították a kereskedők áruikat. A város Attila rabló hadjáratáig virágzott, de a barbárok lerombolták. Így figyelmetekbe ajánlom a bazilika kriptájának boltívein a freskókat, melyek között látható egy lováról hátrafelé nyilazó harcos. A templom mellett megtekinthető a régészeti és ókeresztény múzeum, továbbá a nekropolisz. És amikor már fáj a lábad a sok sétától, érdemes betérni a Via Popone Patriarca fagyizójába.

Mivel nyaralásunkkor nem maradhat el a hajózás sem, befizettünk egy lagúna túrára motorcsónakkal. Egy kedves házaspár hirdetésére leltem rá és nyomban felvettem velük a kapcsolatot. Mariel nagyon kedves volt és a megbeszélt időpontban a Porto vecchio di Gradon meg is találtuk a motorcsónakot és a kormányost Mariel férjét. A kikötőből elindulva körbejártuk a Grado és Aquileia közötti szigeteket, Isola Villa Nova, Isola Gorgo, Isola Ravaiarina és a Spiaggia Banco d’Orio-t elhagyva érkeztünk vissza a kikötőbe. Megannyi kárókatona és sirály, megannyi motorcsónakkal futottunk össze.

Kicsit még visszakanyarodok a kempinghez, hisz tudom, sokakat ez érdekel a legjobban. Vegyesbolt, medence itt is található, továbbá minden hétvégén a recepció mellett a téren kézműves vásárt rendeznek. Az étteremben finom a pasta és a pizza, továbbá az étterem mellett minden este kölyök klub működik.

A kempingben a vizesblokk mennyisége megfelelő, de teltházas időszakban van némi sorban állás a zuhanyzóban. Reggel-este takarítanak, nincs szemetelés, rendezett a környék.

Még sokat tudnék mesélni Gradoról, építészetéről és tengerpartjáról, de azt javaslom induljatok el és éljétek át a napos kisváros nyújtotta csodákat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.